Jag har kommit fram till att ett av de effektivaste sätten att sluta röka är att inte sluta röka. Det har jag gjort i flera månader nu. Det enda beslut jag uttryckligen fattade var att jag skulle skära ner på slentrianrökandet, att varje cigarett jag rökte skulle vara hett efterlängtad och njutbar. Man skulle kunna kalla det ”mindful smoking” (jämför mindful eating).

Bild CC by-nc-nd av lanier67

Vad det går ut på är att eliminera skuld och oro relaterat till, i det här fallet, rökningen. Det här är säkert olika, men om rökandet har en lugnande och ibland nästan tröstande effekt så är skamkänslor för att man röker det värsta man kan ha. Det betyder bara att man röker mer. Tänk på det ni som känner rökare: att påpeka hur de verkligen borde sluta, eller komma med diverse pikar av varierande elakhetsgrad hjälper inte alls utan kan snarare ha motsatt effekt.

När jag började med mindful smoking kunde jag skära ner min konsumtion med ungefär 75 % på en dag. Jag hade tänkt att jag skulle använda något nikotinmedel och ville kontrollera vad mitt fysiska behov av nikotin egentligen var för att kunna välja rätt. Men jag kom inte så långt; efter någon vecka på denna lägre nivå kunde jag trappa ner allt mer, ständigt med ”tillåtelsen” att röka de cigaretter som jag verkligen ville ha. Inom tio dagar var antalet begärda cigaretter nere på 0.

Det var ett halvår sen nu. Jag har fortfarande rökt på fest ibland. Och då finns det en puritansk röst (som ibland tillhör vissa bekanta…) som menar att det inte räknas. Då har jag inte ”slutat röka” eftersom jag fortfarande gör det ibland. Och det kan man väl käbbla om, semantiskt, men min kropp känner skillnaden. Och du ska absolut inte lyssna till den där rösten.

En studie som handlade om kvinnor som går på diet så hittade man något man kallar för ”what the hell”-effekten. Det visade sig att kvinnor som inte gick på diet, åt färre kakor de blev bjudna på, om de tidigare hade ätit vad de trodde var en extra stor pizza slice. Men kvinnor som gick på diet under tiden för experiementet, åt fler kakor om de trodde att de ätit en extra stor pizza slice (alla pizzabitar som deltagarna fick var egentligen lika stora, men man manipulerade så att försökspersonen skulle tro att de fick en större bit än andra). ”What the hell”-effekten är när man får känslan av att: fan, jag har ändå misslyckats idag så jag kan lika gärna passa på att äta de här kakorna!

Den puritanska rösten orsakar sådana effekter! Varje dag är en dag att inte röka, och skulle man ändå råka eller vilja göra det så fine. Det betyder inte att du ”börjat röka” igen. Allt är inte svart eller vitt, allt eller inget. Att röka två cigaretter om dagen är bättre än att röka 20. Att röka några gånger om året är bättre än att röka varje dag. Det finns ett ordstäv, ”låt inte det bästa bli det godas fiende”, som man kan ta till sitt hjärta här tycker jag. Det är vad mindful smoking handlar om.

Tagged with:
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>