När jag gjorde research för min session på GeekGirlMeetup 2010 den 22+23 maj (min session är på söndagen) om ”kunskapsbloggande” hittade jag texten A Rant on “Are There Any Questions?” som omedelbart slog an en sträng hos mig.

Nancy Dixon sågar traditionellt ”långt tal med 5 minuters frågestund efteråt” och i synnerhet just frågan ”är det några frågor?”. Det blir ofta en konstlad situation och en lite pinsam tystnad. Hennes rekommendation är istället den metod vi använde på TEDxBromma, tema jobb 2.0: korta tal och låt publiken prata med varandra.

Poängen? Ökat lärande.

…remember, the goal is for audience members to go away with some new ideas – and that won’t happen unless they take the time to build their own connections.

So if you change your habits and give the audience the time to process what you have said, then will they remember your golden words? Probably not, but they will certainly remember what they said, and after all, that is what they learned!

Vi hade följande agenda: titta på ett TED talk, samtala fritt i små grupper, samtala i stora gruppen med frågor från facilitator. Deltagarna uppmuntrades att rotera i de små grupperna efter varje talk. Dessutom hade vi kaffepauser/bensträckare. Min tanke med det hela var att låta tankarna jobba på flera nivåer – i små och i större ”rum” – i individen själv och ut i vidare cirklar, både lite mer styrt och mer fritt.

Den feedback jag fick som facilitator tyder på att det också lyckades, och givetvis är det kul att hitta en sån här text av en erfaren knowledge management-konsult som bekräftar det verksamma i approachen.

Jag vill absolut rekommendera metoden om målet är att få igång ett aktivt tankearbete och lärande. Jag tror att de flesta, om än långt ifrån alla, gärna vill vara deltagare hellre än publik.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Tagged with:
 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>