Det har blossat upp en debatt om jämställdhet i spelbranschen igen (senast det bubblade skrev jag om här). Tove Bengtsson hade mage att kritisera kvinnobilden i God of War III i svenskan, och Dataspelsbranschen kände att det var en god idé att inleda sin spelgala 2010 med showgirls. Gamecrush säljer dejter med tjejer på Xbox live, och tjejerna får ange om de är ”flirty” eller ”dirty”.

Det kvinnor och tjejer får utstå när de engagerar sig i spel ”offentligt” (till offentligt räknar jag egentligen alla tillfällen då andra människor kan observera eller förstå att 1) man spelar spel,  och 2) är kvinna) i någon mån är inte unikt för spelbranschen och det är inte nytt. Det jag sett av debatten och pratet om det här just nu är att det är samma gamla trötta motargument som alltid när en minoritet opponerar sig mot majoritetens världsbild. Inte så mycket har hänt på den fronten alltså. Men en skillnad mot när jag började skriva på PC Gamer 2002 upplever jag är att de i media (papper och nätet) mest aktiva tjejerna är mindre isolerade från varandra, och det är ett viktigt framsteg. Både att kvinnor som spelar blir fler, och att de vet det, ser varandra. Det ger större möjligheter att faktiskt påverka majoritetskulturen också, vilket jag tänkte komma in på.

Rosabeth Moss Kanter är professor på Harvard Business School och hennes forskning tillhör kanon inom organisationspsykologi. Hennes studie om ”token women” (relativt ensamma kvinnor i mansdominerade sammanhang) i organisationen från 1977 är en klassiker och väldigt mycket går att applicera på ”women in games” idag, både på kvinnliga karaktärer i spel, kvinnor som spelar spel (offentligt) och kvinnor som jobbar i spelbranschen. Artikeln, ”Some effects of proportions on group life: skewed sex ratios and responses to token women” (läs som pdf), är över 30 sidor lång och jag tänkte helt enkelt börja med att återberätta vad jag tycker är de viktigaste och för ämnet relevanta poängerna.

Min förhoppning är att gjuta lite extra råg i ryggen på de spelande kvinnor som intresserat sig för sin egen situation, och öka förståelse för situationen som sådan och för varför andra kvinnor i samma situation kanske har andra strategier för att hantera den. För de som inte haft tid eller intresse för det akademiska tänker jag att det ändå kan vara schysst att veta att det finns forskning kring just den här sortens situation. Det finns saker att veta. Allt är inte bara en massa ”tyck” hit och dit, man kan faktiskt säga att majoriteten av de ruggiga kommentarer Tove fick på sin GoWIII-text helt enkelt är fel, och bygger på felaktiga premisser.

Så, alla spelande kvinnor därute som gör er grej, det här är för er!

Till Del 1: På scenen – att representera ett kön

Bloggat av andra på temat:
Ariez, Discordia, Games & Godis, Herr Klokboks Kollektion, Gamingmama, Level7, STR-/CHA+, Roleplaying is so gay (toppen grundkurs i geekfeminism!)

Tagged with:
 

5 Responses to Del 0: Kvinnor, spel och cirkeldebatt

  1. […] Jönsson på Mindspark har dragit igång en artikelserie om könsroller i spelscenen. Jag ser fram emot att läsa de kommande […]

  2. […] i en intressant plogg, Gisela passar även på att blogga om den pågående debatten – och drar igång en serie referat av Harvardprofessorn Rosabeth Moss Kanters studie från 1977 av token women. Tommy […]

  3. […] andra delar i serien: Del 0: Kvinnor, spel och cirkeldebatt Del 1: På scenen – att representera ett kön. Del 2: En riktig gamer – vems sida är du på? […]

  4. […] andra delar i serien: Del 0: Kvinnor, spel och cirkeldebatt. Del 1: På scenen – att representera ett kön. Del 2: En riktig gamer – vems sida är du på? […]

  5. […] serie bloggposter är väl värd att läsas: Del 0: Kvinnor, spel och cirkeldebatt Del 1: På scenen – att representera kön Del 2: En riktig gamer – vems sida är du […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>