Så kan en firmabil stärka ditt företag

Du som arbetar inom en bransch som kräver platsbesök hos kunder, eller leveranser, kommer förr eller senare vilja investera i en eller flera företagsbilar. Det kan vara fördelaktigt ur skattesynpunkt, samtidigt som det ger möjlighet till extra marknadsföring.

En liten SUV med din företagslogga och kanske ett telefonnummer eller e-postadress, gör att du alltid marknadsför företaget så länge bilen är ute bland allmänheten. Det kan vara en mycket bra investering i kombination med andra marknadsföringsåtgärder, till exempel närvaro på sociala medier, digital marknadsföring och annat.

Tänk på konsekvenserna och reglerna

De flesta konsekvenser med företagsbil med reklamtext på bilen, är positiva. Du får fler ögon på ditt företag och således ökad chans för fler kunder. Det är dock viktigt att komma ihåg, att när du kör i en företagsbil är du alltid ”på jobbet”. Du måste mentalt ställa in dig på att folk kan komma fram och diskutera arbetsrelaterade saker i princip alltid. Även om du är trött och bara vill åka och äta lunch i lugn och ro måste du vara beredd.

På grund av detta måste du också alltid vara på topp när det gäller körningen. Så klart ska alla följa trafikregler och visa hänsyn i trafiken, men med en företagsbil är det inte bara säkerheten som påverkas – även ditt varumärke kan få sig en törn om du kör aggressivt.